Those darn anal-retentive people

Jag brukar se mig själv som en person som "thinks outside the box", som inte fokuserar på oviktiga detaljer. Jag brukar ha svårt att förstå människor som ältar saker i oändlighet. Eller det trodde jag iallafall. Jag har insett att jag är "the queen of OCD". Jag är helt enkelt expert på att plocka isär samtal, dissekera ord, vända och vrida på fraser, allt för att förstå mig på, jag vet inte, omvärlden? Förstå mina medmänniskor och kanske lära mig av dem. Ibland undrar jag hur vissa tänker. Hur de kommer sig att så många människor lägger stor vikt vid jobb, körkort och framför allt; att hitta en respektive. Jag ser mig själv inte alls som "förhållandetypen". Beror kanske på att jag inte träffat "the one". Eller kanske för att jag trivs bäst med mina vänner och med mig själv. Det är ju det viktigaste förhållandet du någonsin kommer ha; det till dig själv. Jag tror att många lägger stor del av sin självkänsla på människor runt om dem, istället för att bygga upp den inom sig. Jag vet inte, jag kanske bara svamlar. Nåja, för att återgå till "anal-retentive" (varför finns det inget bra svensk ord för det? Närmsta jag kommer är "petig"), och mitt ibland lite ocd-aktiga beteende. Här är bara några saker jag gör:

- När jag kollar på tv måste volymen vara inställd på en jämn siffra (samma sak på datorn). Undantagen är 1, 3 och 5, det går bra, men ex 9 eller 43 funkar inte.
- När jag ska sova måste jag lägga mig ner innan jag släcker lampan. 
- Jag har två kuddar men använder bara den ena, alltid samma.
- Innan jag somnar måste jag ha en påbörjad bok på nattduksbordet. Som häromdagen; jag hade just läst ut breaking dawn, det var sent, jag var trött, men jag var tvungen att börja läsa en bok av Margit Sandemo.
- Om jag ser en serie jag tycker om börjar jag automatiskt fundera ut "min" karaktär (samma sak med spel, dock ej filmer). Olika kläduppsättningar, namn (oftast mitt eget, dock måste jag komma på ett bra efternamn om serien är amerikansk), bra saker jag skulle säga etc.
- När jag lagar mat (ensam såklart) brukar jag alltid beskriva vad jag gör - på engelska. Som någon sorts Martha Stewart, jag vet inte.


Okej, jag vet inte varför jag skriver det här. Lika mycket som jag vill förstå omvärlden, lika mycket vill jag att omvärlden ska förstå mig. Nåja, nu ska jag spela lite sims, det var ett tag sedan och min familj håller på att expandera (döm mig inte för att jag gjorde karaktärerna från criminal minds).

Albert Einstein asked; "A question that sometimes drives me hasey - am I or the others crazy?"


Kommentarer
Postat av: Karod

Verkligen sant allt om självkänsla, folk förlitar sig för mycket på människorna runtom, men jag tror de människorna aldrig får uppleva det på riktigt, jag tror riktig självkänsla är sådan man bygger upp själv :)

2010-08-13 @ 08:06:27
Postat av: Klaggen

Väldigt intressant inlägg :).

Jag tror att vi alla har en massa olika tvångstankar och sätt vi gör saker på i vardagen - vissa märks tydligare än andra. Skulle vara intressant att få en "sann" lista över alla grejer man brukar göra :P.

Och vissa har ju såklart mer än andra :).

2010-08-28 @ 15:27:14
URL: http://klaggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0